On the occasion of the Olympic Games, the artist Ërell takes over the quay of the urban art center, Fluctuart with a monumental fresco measuring more than 40 meters.
The design of the “Polychrome” fresco was created to fit into the context of the Paris 2024 Olympic Games. The composition uses the colors of the rings, while respecting their order of appearance around the notions of movement and dynamism . The aim here is to echo the motto of the games – “Altius, citius, fortius” – through formal variations such as repetition, rhythm, change of scale and thickness of the line.
Ërell’s fresco is part of the official program for La Nuit Blanche 2024 which will take place on Saturday June 1st.
About Ërell
Artist / Designer Ërell experiments with an ephemeral form of appropriation of urban space. His practice took root in graffiti in Bordeaux in the early 2000s. From 2006, nourished in particular by minimal art, urban art and organic design, he undertook work to simplify his signature. Inspired in particular by Olivier Stack, East Erik, Jürgen Mayer and Sol Lewitt and his work “Variations of Incomplete Open Cube”, he will end up reducing it into a simple geometric shape, the hexagon which he will subsequently split.
The genesis of this new identity involves the transformation of a handwritten signature, initially a tag, into a modular and reproducible visual emblem whose main function is to be identifiable by everyone, while being impactful and lively.
His compositions integrate certain characteristics of typography: variations in alignments and approaches, dialogues between shapes and counter-forms, games with lines, masses, solids and voids. They are generated using typographic construction grids and are made up of its modules reproduced using manufactured tools such as cookie cutters, tracing templates, stencils, or even printing matrices. In the street, he carries out a form of “urban contamination”, which consists of the systematic and compulsive installation of abstract compositions.
Artist / Designer Ërell experiments with an ephemeral form of appropriation of urban space. His practice took root in graffiti in Bordeaux in the early 2000s. From 2006, nourished in particular by minimal art, urban art and organic design, he undertook work to simplify his signature. Inspired in particular by Olivier Stack, East Erik, Jürgen Mayer and Sol Lewitt and his work “Variations of Incomplete Open Cube”, he will end up reducing it into a simple geometric shape, the hexagon which he will subsequently split.
The genesis of this new identity involves the transformation of a handwritten signature, initially a tag, into a modular and reproducible visual emblem whose main function is to be identifiable by everyone, while being impactful and lively.
Throughout his studies at ESADSE*, he creates bridges between his street practice and his design training. This transversality fuels the transformation of his graffiti practice into work on geometric abstraction.
In 2016, under the leadership of Nicolas Laugero Lasserre and his Galerie Artistik Rezo, production work began in the workshop. His signature, which has become writing, is a pretext for urban exploration and plastic experimentation.
Peinture – Révélation d’une fresque olympique « Altius, citius, fortius ».
À partir de 19h sur le quai de Fluctuart
À l’occasion des Jeux Olympiques, l’artiste Ërell investit le quai du centre d’art urbain, Fluctuart avec une fresque monumentale de plus de 40 mètres.
La conception de la fresque « Polychrome » a été réalisée afin de s’inscrire dans le contexte des Jeux Olympiques de Paris 2024. La composition reprend les couleurs des anneaux, tout en respectant leur ordre d’apparition autour des notions de mouvement et de dynamisme. Il s’agit ici d’entrer en écho avec la devise des jeux – « Altius, citius, fortius » – par des variations formelles telles que la répétition, le rythme, le changement d’échelle et d’épaisseur du trait.
La fresque d’Ërell fait partie de la programmation officielle de La Nuit Blanche 2024 qui aura lieu le samedi 1er juin.
Avec le soutien de Lefranc Bourgeois.
À propos d’Ërell
Artiste / Designer Ërell expérimente une forme éphémère d’appropriation de l’espace urbain. Sa pratique prend racine dans le graffiti à Bordeaux au début des années 2000. À partir de 2006, nourri notamment par l’art minimal, l’art urbain et le design organique, il entreprend un travail de simplification de sa signature. Inspiré notamment par Olivier Stack, East Erik, Jürgen Mayer ou encore Sol Lewitt et son œuvre “Variations of Incomplete Open Cube”, il finira par réduire celle-ci en une forme géométrique simple, l’hexagone qu’il fractionnera par la suite.
La genèse de cette nouvelle identité passe par la transformation d’une signature manuscrite, initialement un tag, en emblème visuel modulable et reproductible dont la fonction principale est d’être identifiable par tous, tout en étant percutante et vivante
Ses compositions intègrent certaines caractéristiques de la typographie : variations des alignements et des approches, dialogues entre les formes et les contres formes, jeux avec les lignes, les masses, les pleins et les vides. Elles sont générées à l’aide de grilles de constructions typographiques et sont constituées de ses modules reproduits à l’aide d’outils manufacturés tels que des emporte-pièces, des gabarits de traçage, des pochoirs, ou encore des matrices d’impression. Dans la rue, il procède à une forme de “contamination urbaine”, qui consiste en l’installation systématique et compulsive de compositions abstraites.
Tout au long de son cursus à l’ESADSE*, il crée des ponts entre sa pratique de rue et sa formation en design. Cette transversalité nourrit la mutation de sa pratique du graffiti en un travail sur l’abstraction géométrique.
En 2016, sous l’impulsion de Nicolas Laugero Lasserre et de sa Galerie Artistik Rezo, débute un travail de production en atelier. Sa signature, devenue écriture, est un prétexte à l’exploration urbaine et à l’expérimentation plastique.